Fővárosi VÁROSFEJLESZTÉSI Civil Szakmai Műhely (VFCSZM)

Partnerségi Program a városfejlesztésért....


                   FŐVÁROSI CIVIL RENDELET                                  (61/2008. (XI.21.) számú önkormányzati rendelet) 


budapest_cimer.jpg

A Főváros Közgyűlésének 61/2008. (XI. 21.) önkormányzati rendelete a Fővárosi Önkormányzat és a fővárosi civil szervezetek kapcsolatrendszerének egyes kérdéseiről, pályázati rendszeréről...

Budapest Főváros Önkormányzata a helyi demokrácia megvalósításában partneri kapcsolatok kialakítására törekszik Budapest lakosságának önszerveződő közösségeivel. A Fővárosi Önkormányzat Civil Nyilatkozatában (Deklarációjában) rögzítettek szerint a civil szervezetekkel történő kapcsolattartása során érvényesíti a partnerség és a nyilvánosság demokratikus követelményeit, biztosítja a részvételi demokrácia feltételeit. Elismeri és megbecsüli a civil szervezeteknek a helyi közéletre, az életminőségre és a közszolgáltatások szélesítésére gyakorolt hatását. A dokumentumokban megfogalmazott feladatok megvalósítása érdekében és tiszteletben tartva valamennyi szervezet önállóságát és a közügyekben való részvételi jogát, a civil szervezetekkel való kapcsolattartásról, valamint a pályázati, támogatási rendszeréről Budapest Főváros Közgyűlése a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (a továbbiakban Ötv.) 16.§. (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján - az alábbi rendeletet alkotja.

I. fejezet

Értelmező rendelkezések

1. §

E rendelet alkalmazásában:

1. civil szervezet: az egyesülési jogról szóló 1989. évi II. törvény alapján létrejött, jogi személyiséggel bíró társadalmi szervezet, szövetség (kivéve a pártot, a munkaadói és munkavállalói érdek-képviseleti szervezetet, a biztosító egyesületet, valamint az egyházat), és a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény alapján létrejött, jogi személyiséggel bíró alapítvány (ide nem értve a közalapítványt),

2. közhasznú civil szervezet: a közhasznú szervezetekről szóló l997. évi CLVI. törvényben meghatározott közhasznúsági fokozatot szerzett, a közhasznúsági bírósági nyilvántartásba bejelentkezett civil szervezet,

3. Fővárosi Civil Adatbázis: a 14. § (2) bekezdésben rögzítettek szerinti adatokat tartalmazó informatikai nyilvántartás, amelyhez kapcsolódnak az érintett civil szervezetek 15. §-ban rögzített alapdokumentumainak másolatai, valamint a Fővárosi Önkormányzattól kapott támogatásaik adatai,

4. civil delegált: az a delegáló szervezet szerint megfelelő ismeretekkel rendelkező személy, akit a Civil Konzultációs Tanács a pályázatbírálati tevékenységben való közreműködéssel megbízott,

5. közzététel: az e rendeletben meghatározott adatoknak internetes honlapon digitális formában, bárki számára, személyazonosíthatóság nélkül, korlátozás- és díjmentesen történő hozzáférhetővé tétele,

6. előterjesztés előkészítője: a Főpolgármesteri Hivatal,

7. Civil Konzultációs Tanács: a civil testületi rendszernek az a szerve (egysége), amely az ágazati-szakmai civil műhelyek elnökeiből valamint a civil kapcsolattartásért felelős, a Fővárosi Önkormányzat által választott személyből áll,

8. civil testületi rendszer: az állampolgárok közügyekben való részvételét szolgáló, ágazati-szakmai civil műhelyekből és a Civil Konzultációs Tanácsból álló civil érdekképviseleti fórum.


II. fejezet

A rendelet célja és hatálya

2. §

A rendelet célja:

a) a civil szervezetek és a Fővárosi Önkormányzat közötti együttműködés tartalmi és formai kereteinek rögzítése,

b) annak biztosítása, hogy a civil szervezetek véleménye a Fővárosi Önkormányzat döntéseiben megjelenhessen,

c) a civil támogatási és a pályáztatási rendszer, valamint az ezekhez kapcsolódó nyilvántartás egységesítése, egyszerűsítése,

d) a kialakult intézményes támogatási rendszer eddigi formáinak megtartása, az önkormányzati feladatátvállalási együttműködés - közszolgáltatási szerződések keretében történő - folytatásának biztosítása.

3. §

(1) A rendelet hatálya - a Fővárosi Önkormányzattal kapcsolatba kerülő - azon civil szervezetekre terjed ki, amelyek a tevékenységüket elsősorban Budapesten, a főváros lakossága érdekében fejtik ki, valamint azon országos civil szervezetekre, amelyek központja Budapesten van és tevékenységük hatása a főváros lakosaira jelentős.

(2) A rendelet előírásai alkalmazhatók a civil szervezetnek nem minősülő pályázók esetében is.


III. fejezet

Az együttműködés megvalósulása

 4. §

(1) A Fővárosi Önkormányzat a civil szervezetekkel történő együttműködés érdekében:

a) tanácskozási joggal meghívja a Közgyűlés üléseire, valamint a szakmailag illetékes bizottságok üléseire a Fővárosi Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/1992. (III. 26.) Főv. Kgy. rendelet 8. számú mellékletében felsorolt civil szervezeteket;

b) véleményezési jogot biztosít a civil szervezetek részére, ezért a Közgyűlés - civileket érintő, ágazati koncepcionális kérdéseket tárgyaló - tervezeteit legalább 15 napos véleményezési határidővel véleményezésre közzéteszi a Fővárosi Önkormányzat civil honlapján:

- a civil szervezetek véleményt nyilváníthatnak, azokhoz javaslatokat tehetnek a honlapon biztosított eljárás szerint,

- a beérkezett véleményeket, javaslatokat a tervezet előkészítője mérlegeli, és az észrevételekről, valamint az elutasított észrevételek esetében - a nyilvánvalóan alaptalan észrevételek kivételével - az elutasítás indokairól összefoglalót készít, melyet a civil honlapon a véleményezési határidő leteltét követő 21 napon belül közzétesz,

- a tervezet előkészítőjét egyedi válaszadási kötelezettség nem terheli;

c) konzultációs testületeket hozhat létre főként idősügyi, fogyatékosügyi, drogügyi, hajléktalanügyi, szociális, egészségügyi, környezetvédelmi, városfejlesztési, városüzemeltetési, oktatási, kulturális és sport területeken a civil szervezetek bevonásával.

d) tájékoztatás és konzultáció céljából civil fórumokat tarthat.

e) szakértői tanácsadó-egyeztető testületet hozhat létre és működtethet.

(2) A civil testületi rendszer és az önkormányzati-civil partnerség helyzetéről, működéséről, fejlesztési lehetőségeiről a civil kapcsolattartásért felelős, a Fővárosi Közgyűlés által választott személy évente tájékoztatja a közgyűlést.

5. §

(1) A 4. § (1) c) pontja szerinti civil konzultációs testületek olyan ágazati-szakmai civil műhe­lyek, amelyek munkájába a civil szervezetek akkreditációs eljárás során kapcsolódhatnak be. A működésükhöz szükséges adminisztrációs és infrastrukturális feltételeket a Főpolgármesteri Hivatal biztosítja.

(2) Az ágazati-szakmai civil műhelyek véleményt nyilvánítanak a közgyűlés, a bizottságok, valamint a Főpolgármesteri Hivatal véleményezésre átadott dokumentumairól, erről tájékozta­tást adnak a szakmailag illetékes bizottságnak.

(3) Az ágazati-szakmai civil műhelyek működési szabályzatot alkotnak, tagjaik sorából elnököt választanak, aki képviseli a testület által elfogadott véleményt a szakmailag illetékes bizottság előtt.

(4) Az ágazati-szakmai civil műhelyek elnökei alkotják a Civil Konzultációs Tanácsot, amely az önkormányzati-civil kapcsolatok koncepcionális kérdéseiben és a műhelyek szakjellegéhez nem tartozó egyéb kérdésekben nyilvánít véleményt. Megalkotja működési szabályzatát, és állás­foglalásokat alakít ki a műhelyek működésének rendjéről. Tagjai közül elnököt választ.  A testület társelnöke a civil kapcsolattartásért felelős, a Fővárosi Közgyűlés által választott személy. A Civil Konzultációs Tanács működésé­hez szükséges adminisztrációs és infrastrukturális feltételeket a Főpolgármesteri Hivatal biztosítja.

(5) A Civil Konzultációs Tanács civil delegálta(ka)t bízhat meg tagjai vagy más civil szakértők köréből, aki(k) a pályázati kiírások civil pályázatainak véleményezésében felkérés esetén részt vesz(nek).

 (6) A Civil Konzultációs Tanács és az ágazati-szakmai civil műhelyek létrejöttének és működésének további szabályait e rendelet 1. sz. melléklete tartalmazza.


IV. fejezet

Támogatások

6. §

(1) A Fővárosi Önkormányzat különböző forrásátadási, támogatási formák útján segíti a civil szervezetek közérdekű tevékenységét és működését.

(2) A forrásátadás, támogatás típusai:

a) nem pénzbeli támogatás:

- közvetett infrastrukturális támogatás,

- szakmai támogatás,

- eszköztámogatás,

b) pénzbeli támogatás:

- állami normatívával járó kötelező önkormányzati feladat átvállalása esetén az állami normatíva civil szervezet által történő igénylése mellett kiegészítő forrást biztosíthat közszolgáltatási szerződés keretében,

- önként vállalt feladat ellátásához forrást biztosít támogatási szerződés keretében,

- konkrétan meghatározott feladat ellátására megbízást ad megbízási szerződés keretében.

(3) A Fővárosi Önkormányzat a civil szervezetek pénzügyi támogatásának körében éves költségvetési rendeletében rögzíti az alapok és a bizottsági keretek céltartalékainak, valamint az egyéb pályázati, támogatási kereteknek a felhasználási szabályait. A pénzügyi támogatás és más forrásátadás formáit e rendelet 2. sz. melléklete rögzíti.


Nem pénzbeli támogatás

7. §

 (1) A Fővárosi Önkormányzat közvetett infrastrukturális támogatást nyújt a civil szervezetek számára intézményei útján, amelyek számos civil szervezet székhelyei, illetve működésük színterei. Az intézmények infrastrukturális és szakmai lehetőségeit az intézményekkel megkötött szerződés feltételei szerint vehetik igénybe a civil szervezetek.

(2) A Fővárosi Önkormányzat szakmai támogatást nyújt a civil szervezetek számára a Főpolgármesteri Hivatal és az önkormányzati civil honlap által nyújtott szolgáltatások útján.

(3) A Fővárosi Önkormányzat eszköztámogatást nyújt, a Főpolgármesteri Hivatal valamint a Fővárosi Önkormányzat intézményei nélkülözhetővé vált tárgyi eszközeinek pályázat útján vagy anélkül a civil szervezeteknek ingyenes vagy kedvezményes átadásával a  Fővárosi Önkormányzat  vagyonáról, a vagyontárgyak feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló 75/2007. (XII.28.) Főv. Kgy. rendelet szabályai szerint.

A támogatás odaítélésének feltétele, hogy a támogatott megfelelő biztosíték nyújtása mellett szerződésben vállalja a fizetendő ÁFA megtérítését a támogató számára, ha az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény rendelkezéseinek megfelelően - a szolgáltatásnyújtása vonatkozásában - ÁFA megfizetésének kötelezettsége merül fel. A támogató a kérelem elbírálásakor ettől eltérő döntést is hozhat a forrás biztosítása mellett.

 

Pénzbeli támogatások

8.§

(1) Az önkormányzati feladatok ellátását az Ötv. alapján a Fővárosi Önkormányzat - közszolgáltatási szerződés keretében - átadhatja.

(2) Ha az állami normatívával járó kötelező önkormányzati feladat ellátását a civil szervezet átvállalja, az állami normatíva civil szervezet által történő igénylése mellett a Fővárosi Önkormányzat kiegészítő forrást biztosíthat a feladatellátás költségeihez.

(3) Ha az állami normatívával nem járó kötelező önkormányzati feladat ellátását a civil szervezet átvállalja, a Fővárosi Önkormányzat a feladatellátáshoz arányos mértékű forrást biztosíthat.

9. §

(1) A közfeladat-ellátás civil szervezetnek történő átadása megvalósulhat pályázati úton és egyedi döntés alapján is.

(2) Közfeladat ellátásában az a civil szervezet vehet részt, amelyik a 8.§ (1) rendelkezése szerint a közszolgáltatási szerződést megkötötte és

a) jogerős bírósági végzés alapján már legalább egy éve működik, létesítő okiratában szerepel az ellátandó közfeladat jellegének megfelelő tevékenység, és azt folyamatosan végzi is, valamint

b) nyilatkozik arról, hogy rendelkezik a feladat ellátásához szükséges szakértelemmel, létszámmal és eszközzel, és ennek valódiságáról a Főpolgármesteri Hivatal vizsgálat során meggyőződik, valamint

c) szakmai felkészültségét korábban már bizonyította: a Fővárosi Közgyűlés legalább egy bizottságának valamely pályázatán korábban projekttámogatásban részesült, vállalásait szakszerűen teljesítette és a pénzügyi elszámolásnak határidőben eleget tett.

(3) Közszolgáltatási szerződés alapján ellátott feladat megvalósításához a Fővárosi Önkormányzat egyéb pénzügyi támogatást nem nyújt.

(4) A közfeladatot ellátó civil szervezet a közszolgáltatási szerződésen kívüli más tevékenységére vagy működési célra kaphat pénzügyi támogatást a Fővárosi Önkormányzattól.

10. §

(1) Ha a civil szervezet részéről a feladat-átvállalás nem kötelező önkormányzati feladatra irányul, de a Fővárosi Önkormányzat által felvállalt, fontosnak tartott tevékenység ellátását szolgálja, akkor a Fővárosi Önkormányzat feladat-ellátási hozzájárulást nyújt a civil szervezetnek támogatási szerződés keretében.

(2) Az e célt szolgáló forrásátadás a Fővárosi Közgyűlés bizottságainak a döntését igényli.

(3) A Fővárosi Közgyűlés bizottságainak szakmai döntésétől függően a Fővárosi Közgyűlés engedélyezi az adott forrás kifizetését.

11. §

(1) A rendelkezésre álló bizottsági keret pályázat útján és - a bizottság által meghatározott szabályok szerint - egyedi támogatásként nyújtható.

(2) A megvalósítandó célok, ellátandó feladatok érdekében a Fővárosi Közgyűlés bizottságai pályázatokat írhatnak ki, döntenek a rendelkezésre álló keretösszeg felosztásáról és az összeg odaítéléséről.

12. §

A pályázati támogatási rendszer egységes, ugyanakkor biztosítja a szakterületek - kiíró által igényelt - sajátosságainak érvényesülését is. Az egységesség biztosítása érdekében a pályázati felhívások és a részletes pályázati kiírások felépítését, kötelezően előírt dokumentációját a jelen rendelet 3. sz. melléklete tartalmazza. A szakterületi sajátosságok megjelenítésére a részletes pályázati kiírás adatlapjának „kiegészítő adatok" része és a csatolandó mellékletek között előírható „speciális dokumentumok" szolgálnak.

13. §

A meghirdetett pályázatokon az a civil szervezet vehet részt, amely az e rendelet V. fejezetében tárgyalt Fővárosi Civil Adatbázisba regisztráltatta magát.


V. fejezet

Fővárosi Civil Adatbázis

14. §

(1) A Fővárosi Önkormányzat a forrásátadás átláthatósága és egységes kezelése érdekében elektronikus forrásátadási-támogatási nyilvántartó rendszert működtet (a továbbiakban: Fővárosi Civil Adatbázis), mely különböző hozzáférési szintek kialakítása után, az 1992. évi LXIII. a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló törvénnyel összhangban nyilvánossá válik.

(2) A Fővárosi Civil Adatbázisban a támogatott, illetve a pályázó civil szervezetek következő alapadatait kell szerepeltetni: a szervezet neve, képviselője, elérhetőségei, szervezeti formája, közhasznúsági minősítése, bírósági nyilvántartási száma, adószáma, hatóköre, főbb tevékenységei, bankszámlaszáma. A Fővárosi Civil Adatbázis szervezetenként és pályázatonként tartalmazza a kiíró bizottság megnevezését, a költségvetési keret megnevezését, az ügyintéző szervezeti egység megnevezését, a támogatás összegét, célját, jogcímét, az ügyirat iktatószámát és az elszámolás realizálását.

(3) A Fővárosi Civil Adatbázist a Főpolgármesteri Hivatal működteti. A forrásátadáshoz kapcsolódó adatokat az adott forrásátadás adminisztrációját, ennek rendjét a Főpolgármester szabályozza.

(4) A Fővárosi Közgyűlés által létrehozott (köz)alapítványok  a civil szervezetek számára történt forrásátadásukról ugyancsak adatot szolgáltatnak.

(5) Az olyan pályázati kiírások esetében, amelyekre nem csak civil szervezetek nyújthatnak be pályázatot, biztosítani kell a Fővárosi Civil Adatbázishoz igazodó, hasonló adattartamú elektronikus nyilvántartást.

15. §

(1) Azoknak a civil szervezeteknek, amelyek a Fővárosi Civil Adatbázishoz benyújtották alapdokumentumaikat, és gondoskodnak azok folyamatos aktualizálásáról, a pályázatokhoz, illetve a forrásátadási szerződések megkötéséhez nem kell e dokumentumokat csatolniuk, csupán arról kell nyilatkozniuk, hogy a jelzett dokumentumok tartalmában változás nem történt.

(2) A civil szervezetek a következő alapdokumentumaikat nyújtják be egyszerű másolatban a Fővárosi Civil Adatbázishoz:

a) egyszeri benyújtású dokumentumok, amelyeket csak adatváltozás esetén szükséges ismételten benyújtani: létesítő okirat (alapszabály vagy alapító okirat), bejegyző bírósági végzés, közhasznúsági nyilvántartásba vételi bírósági végzés vagy a bírósági végzések helyett megfelelő a bírósági kivonat,

b) évente benyújtandó dokumentumok: az utolsó lezárt évről szóló KSH nonprofit statisztikai jelentés, közhasznúsági nyilvántartásba nem vett szervezet esetén az utolsó lezárt évről szóló pénzügyi és szakmai beszámoló, közhasznúsági nyilvántartásba vett szervezet esetén az utolsó lezárt évről szóló közhasznúsági jelentés,

c) a civil szervezet döntése szerinti további dokumentumok.

(3) A civil szervezet - a (2) bekezdésben felsorolt alapdokumentumai benyújtása mellett - a Fővárosi Civil Adatbázisba történő regisztrációját a civil szervezet képviselője által aláírt adatkezelési nyilatkozattal (4. számú melléklet) és elektronikus adatlap kitöltésével nyeri el.

 

VI. fejezet

Záró rendelkezések

 16. §

(1) E rendelet a kihirdetését követő hónap első napján lép hatályba.

(2) A 8-9. § rendelkezései az e rendelet hatályba lépése előtt megkötött közszolgáltatási szerződéseket nem érintik.

 


   dr. Tiba Zsolt                                               dr. Demszky Gábor

    főjegyző                                                           főpolgármester


 


 

Indokolás

 Általános indokolás

 A Javaslat rögzíti a modern demokrácia fontos követelményeit, amelyek egyben az Európai Unió központi értékei is: participáció, partnerség, transzparencia. Ezen alapelvek mentén a rendelet a már működő rendszert összegzi, átláthatóvá tesz és a struktúra továbbfejlesztését jogi alapokra helyezi. Továbbá tartalmazza azokat a kapcsolatfejlesztési elveket, amelyeket a Fővárosi Önkormányzat Civil Nyilatkozata (Deklarációja) rögzít.

 Részletes indokolás

 Az 1. § - hoz

 Meghatározza - e rendelet alkalmazásában - a civil szervezet fogalmát összhangban a 2003. évi L. tv. 14.§ b) pontjával, valamint az egyéb fogalmak tartalmát.

 A 2. § - hoz

 A rendelet megalkotásának az alapvető céljait tartalmazza, amelyek a Fővárosi Önkormányzat Civil Nyilatkozatában (Deklarációjában) és a végrehajtására elfogadott Feladattervben megfogalmazásra kerültek.

 A 3. § - hoz

 A rendelet hatályának meghatározásánál feltételül szabja, hogy a civil szervezet a Fővárosi Önkormányzattal kapcsolatba kerüljön és szűkíti a szervezetek körét azzal, hogy kiemeli azokat a civil szervezeteket, amelyek tevékenységüket elsősorban Budapesten, a főváros lakossága érdekében fejtik ki.

 A 4. § - hoz

 A Fővárosi Önkormányzat és a civil szervezetek együttműködésének konkrét megvalósulási formáit, módozatait tartalmazza a már meglévő és új elemekkel (a Fővárosi Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatában felsorolt szervezetek, működő konzultatív testületek, illetve véleményezési jog az elektronikus információszabadságról szóló törvény rendelkezései alapján).

 Az 5. § - hoz

Bővíti a meglévő konzultációs lehetőségek körét, illetve szabályozott kereteket teremt e célra. A paragrafushoz kapcsolódó 1. sz. melléklet tartalmazza az ágazati-szakmai civil műhelyek és a Civil Konzultációs Tanács létrehozásának és működésének legfőbb szabályait. A szabályozás keretjellegű, lehetőséget ad a testületek számára sajátos működési rendjük önálló kialakítására.

A 6. § - hoz

Meghatározza a Fővárosi Önkormányzat civil szervezeteket érintő támogatásainak formáit.

A 7. § - hoz

Deklarálja a nem pénzbeli támogatás lehetőségét, nyilatkozik azok formáiról.

  A 8-9. § - hoz

Meghatározza a közszolgáltatási szerződés keretében a közfeladatok ellátásába bevonható civil szervezetek körét, összhangban a 141/2005. sz. Főv. Kgy. rendelettel, amely a Fővárosi Önkormányzat által kötendő ellátási szerződésekkel szemben támasztott kritériumrendszert rögzíti. Ezek az elvárások a civil szervezetek és szakmai szövetségeik által meghatározott minőségi követelmény igényeknek is megfelelnek.

A 10-11. § - hoz

Rendelkezik az önként vállalt feladatok forrásbiztosításának módjáról.

Deklarálja a közgyűlési bizottságok azon jogkörét, hogy a különböző célok megvalósítása és feladatok elvégzése érdekében pályázatokat írhatnak ki, rendelkezhetnek az éves költségvetésben biztosított keretösszegek felosztásáról és odaítéléséről pályázati, illetve egyedi támogatási formában.

A 12. § - hoz

Rendelkezik a pályázati rendszer - a Fővárosi Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatában is megfogalmazott - egységességéről és a bizottsági-szakterületi sajátosságok figyelembevételének lehetőségéről.

A 13. § - hoz

Meghatározza a pályázati rendszerbe bevonható civil szervezetek körét.

A 14-15. § - hoz

Részletes szabályozást tartalmaz a civil szervezetek elektronikus nyilvántartásáról, a nyilvántartás adatairól és felhasználásukról. Megteremti a civil szervezeti támogatások egységes, rendezett nyilvántartását, amely alapja a támogatások átláthatóságának és a döntések megalapozottsága növelésének. Előrevetíti a civil szervezetek pályázóbarát támogatási rendszerének a megteremtését, amelyet több pályáztató alkalmaz már.

A 16. § - hoz

A rendelet hatályba lépéséről rendelkezik.




1. sz. melléklet a 61/2008.(XI. 21.) Főv. Kgy. rendelethez

A Civil Konzultációs Tanács és az ágazati-szakmai civil műhelyek létrejöttének és működésének keretszabályai....


A civil testületek működésének célja

1)          A Civil Konzultációs Tanács és az ágazati-szakmai civil műhelyek (a továbbiakban: civil testületek) - a lakossági részvétel, a partnerség és a nyilvánosság demokratikus elvei alapján - a Fővárosi Önkormányzat és Budapest önszerveződő közösségi szektora közötti kapcsolattartás és együttműködés intézményes fórumai.

2)          A civil testületek szervezett keretek között biztosítják a közösségek és az állampolgárok közügyekben való részvételét, véleményük figyelembe vételét a Fővárosi Önkormányzat döntéseiben.


A civil testületi rendszer létrejöttének eljárásrendje

3)          A civil testületi rendszer létrehozásával a Főpolgármesteri Hivatal Budapest önszerveződő közösségeihez szóló felhívást és jelentkezési adatlapot bocsát ki idősügyi, fogyatékosügyi, drogügyi, hajléktalanügyi, szociális, egészségügyi, környezetvédelmi, városfejlesztési, városüzemeltetési, oktatási, kulturális, és sport szakmai civil műhely létrehozása céljából.

4)          A civil szervezetek a felhívásban megadott határidőig benyújtják jelentkezésüket, megjelölve azt a szakmai műhelyt, amelynek a működésében részt kívánnak venni, valamint azt a személyt, aki a szervezet vezetőtestületének döntése értelmében képviseli a szervezetet a szakmai műhelyben.

5)          A benyújtott jelentkezések alapján a Főpolgármesteri Hivatal akkreditációs eljárást folytat le a következők szerint:

-        A jelentkező civil szervezet bírósági bejegyzéssel, jogi személyiséggel rendelkezik.

-        A civil szervezet jogi formája szerint egyesület (szövetség) vagy alapít­vány.

-        A civil szervezet a tényleges működését elsősorban Budapesten, a főváros lakossága érdekében fejti ki.

-        Önkormányzati intézmények tevékenységének és működésének a támogatására létrejött civil szervezetek csak akkor válhatnak a rendszer tagjaivá, ha az intézmény segítésén túl a lakosság számára is nyújtanak szolgáltatásokat.

6)          Az akkreditációs eljárás során biztosítani kell a jelentkező szervezetek számára hiánypótlási lehetőséget. Ha a hiánypótlással a szervezet a megadott határidőig nem él, jelentkezését el kell utasítani. Ez azonban nem zárja ki, hogy a későbbiekben - eleget téve az akkreditációs követelményeknek - újra jelentkezzen. A műhelyekbe történő jelentkezés folyamatos és nyitott.

7)          Az adott szakmai műhely akkor alakulhat meg, ha legalább 5 szervezet bejelentkezik a munkájába. A szakmai műhely megszűnik, ha a tevékenységében ténylegesen résztvevő szervezetek száma 5 alá csökken.

8)          A szakmai műhely első ülését a Főpolgármesteri Hivatal hívja össze. A műhely megalakulásáról tájékoztatja az ügykörében érintett szakmai illetékességgel rendelkező bizottságot. A Fővárosi Önkormányzat a szakmai műhelyekben részvételi jogot nyert civil szervezetek listáját civil honlapján közzéteszi.

9)          A szakmai műhely első ülésén - e rendelet szabályait figyelembe véve - megalkotja saját működési szabályzatát, és tagjai sorából megválasztja elnökét egy évre.

10)      A szakmai műhelyek elnökei alkotják a Civil Konzultációs Tanácsot, amelynek első ülését a Főpolgármesteri Hivatal hívja össze. A testület első ülésén - e rendelet szabályait figyelembe véve - megalkotja saját működési szabályzatát, és tagjai sorából megválasztja elnökét egy évre. A testület társelnöke a civil kapcsolattartásért felelős, a Fővárosi Közgyűlés által választott személy.

11)      A civil testületi rendszer kialakulása után a Civil Konzultációs Tanács dönt arról, hogy létrehoz-e további szakmai műhelyeket, illetve megszüntet-e vagy összevon-e szakmai műhelyeket. A döntés előtt a Civil Konzultációs Tanácsnak egyeztetnie kell az ügykö­rükben érintett közgyűlési bizottságokkal.


A civil testületek jog- és hatásköre

12)      Az ágazati-szakmai civil műhelyek véleményt nyilvánítanak a közgyűlés és a közgyűlési bizottságok véleményezésre átadott dokumentumairól.

13)      A Civil Konzultációs Tanács az önkormányzati-civil kapcsolatok koncepcionális kérdéseiben és a műhelyek szakjellegéhez nem tartozó egyéb kérdésekben nyilvánít véleményt.

14)      Az ágazati szakmai civil műhelyek javaslatokat tehetnek az érintett közgyűlési bizottságnak, a Civil Konzultációs Tanács pedig a közgyűlésnek egyes témák, előterjesztések megtárgyalására.

15)      A civil testületi rendszer valamennyi bizottsággal folytatott együttműködése alapján évente összegzi az önkormányzati-civil partnerség helyzetére, működésére, fejlesztési lehetőségeire vonatkozó tapasztalatokat, összefoglaló értékelést készít a Fővárosi Közgyűlés számára, amelynek előterjesztője a civil kapcsolattartásért felelős, a Fővárosi Közgyűlés által választott személy.



2. sz. melléklet a  61/2008.(XI. 21.) Főv. Kgy. rendelethez


A Fővárosi Önkormányzat civil szervezeteket érintő forrásátadásának

formái, típusai


1.          Civil szervezetek nem pénzbeli támogatása:


A támogatás megnevezése

A döntés-előkészítés módja

Szerződéses formája

Közvetett infrastrukturális támogatás a Fővárosi Önkormányzat intézményei útján.

Egyedi döntés vagy nyílt / meghívásos pályázati folyamat.

Az intézmény és a civil szervezet által megkötött ingyenes / kedvezményes / piaci díjas bérleti szerződés vagy együtt­működési megállapodás.

Szakmai támogatás szolgáltatások által.

Önkéntes felhasználású.

Szerződéses forma nélkül igénybe vehető.

Eszköztámogatás.

Egyedi döntés vagy nyílt / meghívásos pályázati folyamat.

Ingyenes / kedvezményes / piaci díjas bérleti (használatba adási) szerződés,

vagy ingyenes támogatási (tulajdonba adási) szerződés,

vagy kedvezményes / piaci díjas adás-vételi (tulajdonba adási) szerződés.


2.          Civil szervezetek részére pénzeszköz átadása:


A forrásátadási cél megnevezése

A döntés-előkészítés módja

Szerződéses formája

Kötelező önkormányzati feladat ellátása.

Egyedi döntés vagy nyílt / meghívásos pályázati folyamat.

Közszolgáltatási szerződés.

Egyéb, fontos feladat ellátásához való hozzájárulás.

Egyedi döntés vagy nyílt / meghívásos pályázati folyamat.

Támogatási szerződés.

Adott, konkrétan meghatározott feladat ellátására adott megbízás.

Egyedi döntés vagy nyílt / meghívásos pályázati folyamat.

Megbízási szerződés.



budapest_honlap

http://www.budapest.hu





Weblap látogatottság számláló:

Mai: 2
Tegnapi: 6
Heti: 45
Havi: 205
Össz.: 43 404

Látogatottság növelés
Oldal: A Fővárosi Civil Rendelet
Fővárosi VÁROSFEJLESZTÉSI Civil Szakmai Műhely (VFCSZM) - © 2008 - 2024 - varosfejlesztesimuhelybp.hupont.hu

A weblap a HuPont.hu weblapszerkesztő használatával született. Tessék, itt egy weblapszerkesztő.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »